به وضوح بیان شود که کانترها به عنوان دستگاه‌هایی شناخته می‌شوند که مسئولیت ذخیره تعداد دفعات انجام گرفته یک فرآیند یا عملیات را بر عهده دارند و سپس این اطلاعات را نمایش می‌دهند. نامگذاری این ابزار به عنوان "کانتر" به دلیل اینکه مانند یک حسگر شمارشی، میزان سیگنال‌های on/off خروجی را نشان می‌دهد، انجام شده است.

 
اگرچه در نگاه اول ممکن است نقش این دستگاه به اندازه‌ای مهم به نظر نرسد، اما در شمارش اعداد تا ارقام پایین، به راحتی عمل می‌کند و با افزایش اعداد، خطا نیز افزایش می‌یابد. این دستگاه‌ها برای شمارش و کنترل دقیق تعداد محصولات با دقت بالا استفاده می‌شوند و بر اساس قطعات مورد استفاده، کاربرد و عملکرد، طبقه‌بندی‌های متنوعی دارند.
 
انواع کانترها یا شمارنده‌های دیجیتال، شامل شمارشگرهای دیجیتال بدون قطعه مکانیکی هستند که تنها دارای صفحه نمایش با جنس LED یا LCD هستند. کانترهای صنعتی قادرند سیگنال‌های الکتریکی مانند خروجی انواع سنسورها، خروجی پیوسته و انواع پالس را به متغیرهای عددی تبدیل کنند. این کانترها از نظر سرعت پاسخگویی، دقت و نحوه عملکرد، بهبود یافته و کارآمدتر از کانترهای آنالوگ هستند.
 
انواع کانترها (شمارشگرهای دیجیتال) معمولاً در دو حالت عملکردی قرار دارند:
1. حالت اول: با انتخاب یک عدد به عنوان عدد انتهایی، عملیات شمارش آغاز می‌شود و هنگامی که به عدد مورد نظر می‌رسد، رله خروجی کانتر وصل می‌شود. این حالت برای سرشماری تعداد بسته بندی محصولات مناسب است.
2. حالت دوم: شمارشگر فقط به عنوان شمارنده عمل می‌کند و عدد انتهایی انتخاب نمی‌شود. این مدل در صنعت و مصارف تولیدی کاربرد دارد، مثلاً در شمارش تعداد بسته بندی‌های تولید شده.
 
کانتر(شمارنده) آتونیکس در صنایع مختلف از دقت بالایی برخوردار بوده و در مواردی مانند مولتی‌مترهای دیجیتالی، خطوط تولیدی و PLC ها به کار می‌روند. این ابزارها علاوه بر دقت، سرعت پاسخگویی و قابلیت شمارش محصولات را با دقت بالا فراهم می‌کنند.