پنل متر به عنوان یک ابزار با کارایی بالا و کارآمد، در مختلف دستگاه‌ها برای نمایش و کنترل متغیرهای آنالوگ از قبیل ولتاژ، جریان، فرکانس و سرعت به کار می‌رود. این دستگاه‌ها و ترمومترها جهت اندازه‌گیری و نمایش مقادیر فیزیکی و الکتریکی مختلف به کار می‌روند و به طور معمول بر روی تابلوها و تجهیزات صنعتی نصب می‌شوند. انواع مختلف پنل میترها وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به پنل میتر دما، پنل میتر ولتاژ، پنل میتر جریان، پنل میتر توان الکتریکی و پنل میتر وزن اشاره کرد و از معمول‌ترین انواع در صنعت اتوماسیون به شمار می‌روند.

وظیفه اصلی پنل میتر دریافت سیگنال ورودی و تبدیل آن به مقدار قابل نمایش پارامتر فیزیکی است. ورودی پنل میترها عمدتاً شامل ولتاژ، جریان، مقاومت یا شار می‌شود و این سیگنال‌ها از طریق سنسورها به پنل میتر منتقل می‌شوند و سپس به مقادیر پارامتر فیزیکی مربوطه تبدیل می‌شوند. پنل میترها اغلب از خروجی‌های مختلفی برخوردارند که می‌توانند به عنوان یک کنترلر ساده نیز عمل کنند.
این دستگاه‌ها دارای ترمینال‌های مختلفی برای اتصال به برق تغذیه خود، سیم‌های CT برای اندازه‌گیری جریان فازها و اتصال هر سه فاز برای اندازه‌گیری ولتاژ هستند. با اتصال اتصالات مربوطه، این دستگاه قادر خواهد بود تمام اطلاعات مورد نیاز را نمایش دهد.
نمایشگرها از نظر امکانات متفاوت هستند؛ برخی از آن‌ها قابلیت نمایش جریان ولتاژ سه فاز و یا تک فاز و نمایش جریان مصرفی سه فاز مدار را دارند. برخی از نمایشگرها همچنین قابلیت اندازه‌گیری فرکانس را نیز دارند. بنابراین، انتخاب دستگاه مناسب باید با توجه به نیازهای خاص خود انجام شود.
پنل متر آتونیکس یکی از تجهیزات استفاده شده در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی است که سیگنال آنالوگ ورودی را به صورت آنالوگ یا دیجیتال نشان می‌دهد. این میترها علاوه بر نمایش سیگنال ورودی، قابلیت ارسال خروجی آلارم و آنالوگ را نیز دارند و می‌توانند اطلاعات را به کامپیوترها منتقل کنند. آن‌ها مقادیر ورودی را به صورت نمونه‌برداری ولتاژی یا جریانی دریافت می‌کنند که این مقادیر در واقع نمایانگر مقادیر اندازه‌گیری شده توسط سنسورها در فرآیند هستند.